Suttit i över 2 timmar och skrivit..sökt fakta..blivit frustrerad..kännt kämparglöden flöda..jag kämpar för både Sam och alla andra barns rättigheter i skolan..att de skall bli bemött på sin nivå..få känna full förståelse och trygghet..så är det inte idag..
Skolinspektionen genomför nu en kvalitetsgranskning av skolsituationen för elever med funktionsnedsättning..skall redovisas någon gång i vår..ni må tro att utredaren fick ett långt mail från mig..hoppas det kan påverka..att bilden blir klar över hur okompetenta en del lärare är..vad som saknas..och hur våra barn mår av det.. Skrev även till Skolverket.. de fick åxå ett långt mail, där jag ifrågasätter utbildningen av nya lärare..att de inte får mer med sig i bagaget om barn med dolda handikapp..
Skulle vara så skönt om man verkade för att varenda lärare gick en utbildning..att man skall ha vissa poäng i kunskap om detta..att man är pedagog..att man bemöter dem på rätt sätt.. Alla lärare behöver kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder, inte bara specialpedagogerna.. LÄROPLANEN säger ”EN SKOLA FÖR ALLA..ATT SKOLAN SKALL ANPASSAS TILL ALLA ELEVERS OLIKA FÖRUTSÄTTNINGAR OCH BEHOV”
Har så många exempel på att skolan inte alls anpassats till Sam..snarare tvärtom..det är han som måste anpassa sig..suck..
..jag strider och är inte tyst längre..
Kramis mamma Zoffe
Jag jobbar ju själv i skolan och jag strävar verkligen efter att nå allas behov. Men med de resurser som finns (eller inte finns) så är det omöjligt! Om jag har en klass på 30 elever, där 2 har AS, 4 adhd, 8 dyslexi, så säger det sig självt att jag på 40 minuter inte hinner med alla. Det är den bistra verkligheten! Det måste politiker förstå! Det hjälper inte att bara ändra lärarutbildningen, vi lärare är oftast mycket kompetenta, men vi måste ju har rimliga arbetsvillkor. Jag jobbar arslet av mig, ändå hinner jag inte med och det gör ONT i mitt hjärta! Jag älskar mina elever! Om jag hade 15-20 elever, skulle jag ha en rimlig chans! Visst är det tragiskt????
Fint hur du kämpar så! Önskar någon hade gjort det när jag var liten.. Så keep up the good work! Barn med NPF borde verkligen ha det mera anpassat som du skriver, synd att fallet inte är så.. Inte ennu i alla fall.. Ha det bra! Kika gärna in på bloggen min 🙂
Asbergsmamma..tack för dina synpunkter..jag kan även ta med den aspekten..att det behövs mer lärare alternativ mindre bran i varje klass..får gåshud av det du skriver..är det så stora klasser på EN lärare?kramis mamma Zoffe
Jättebra Annso, var inte tyst någonsin mera!! Kram
Hejsanläser mellan varven och du är så stark och kämpar så, kanske du kan lägga ut mail adresser till vars man kan skicka om just detta, som du nu skickat, vi är flera här ute som vill få till en förändring i skolan för barnen med osynligt funktionshinder…Hoppas ni får en skön lördags kväll!
Hej kära Du! :-)Kan bara instämma med alla andra – strongt av Dig att kämpa på! Själv försöker jag också göra min röst hörd, men det är banne mig svårt..!Och angående klasser… Min son går i en klass med 35 barn…!!!! Och då har fem barn ”särskilda behov”, min A inkluderad..! Det är helt vansinnigt!Ha en bra dag – och hoppas Du når framgång i Din strävan!Kram,Anna
Hej Mia-Marie..adressen är upplysningstjansten@skolverket.se Ju fler vi är som hör av oss desto bättre..Snöiga kramisar mamma zoffe